CHRYSOPRASUS
The chrysoprasus is a variety of chalcedony that contains small amounts of nickel. Its color is typically apple-green, but can also take various shades darker. It is considered a hard stone and is used as a gemstone and for ornamental purposes. Similarly to several minerals whose coloration is caused by metallic impurities or structural defects of the crystal lattice, that of chrysophrase is originated by the presence of nickel atoms in the lattice caused by inclusions of fragments of willemseite (Vasconcelos and Singh, 1996). The presence of nickel is linked to the type of mineralization chrysophrase: the main one is of type hydrothermal from hot aqueous solutions of magmatic origin or metamorphic in laterites formed by alteration of serpentinite nichelifere or other types of ophiolitic ultrabasic rocks. In the Australian deposits, chrysoprase is found in concretions and nodules together with goethite and other iron hydroxides which are cappellacci alteration of saproliti rich in magnesium. The largest concentrations are found in Queensland and Western Australia, Germany, Poland, Russia, Arizona, California and Brazil. Because of its relative rarity and the particular coloration, chrysoprase is one of the most popular variety of quartz and expensive. Generally cut as cabochons, the best gems are valued as jade with which the chrysoprase is sometimes confused.
CRISOPAZIO
Il crisopazio è una varietà di calcedonio che contiene piccole quantità di nichel. Il suo colore è tipicamente verde-mela, ma può prendere varie tonalità anche più scure. È considerata una pietra dura e viene utilizzata come gemma e per scopi ornamentali. Similmente a diversi minerali la cui colorazione è causata da impurezze metalliche o difetti strutturali del reticolo cristallino, quello del crisoprasio è originato dalla presenza di atomi di nichel nel reticolo causate da inclusioni di frammenti di willemseite (Vasconcelos e Singh, 1996). La presenza di nichel è legata al tipo di mineralizzazione del crisoprasio: quella principale è di tipo idrotermale da soluzioni acquose calde di origine magmatica oppure metamorfico in lateriti formatesi per alterazione di serpentiniti nichelifere o altri tipi di rocce ofiolitiche ultrabasiche. Nei depositi australiani, il crisoprasio si trova in concrezioni e noduli assieme a goethite e altri idrossidi di ferro che costituiscono i cappellacci di alterazione di saproliti ricche in magnesio. Le maggiori concentrazioni si trovano nel Queensland e nell'Australia Occidentale, in Germania, Polonia, Russia, Arizona, California e Brasile. A causa della sua relativa rarità e della particolare colorazione, il crisoprasio è una delle varietà di quarzo più apprezzate e costose. Tagliate generalmente a cabochon, la gemme migliori sono valutate quanto la giada con cui talvolta il crisoprasio viene confuso.
Voi non confondete i vostri gioielli, scegliete sempre quelli di Morbideidee.com click: http://www.morbideidee.com/gioielli-bigiotteria-c-56.html
Nessun commento:
Posta un commento